POWIAT OBORNIKI, CZARNKÓW. Spółka PKP PLK podpisała umowę na przygotowanie projektu rewitalizacji linii kolejowej Czarnków-Rogoźno-Wągrowiec.
Według PKP Polskie Linie Kolejowe: Umowa opiewa na około 13,5 mln złotych. Opracowany na podstawie podpisanej umowy projekt określi optymalny zakres prac na kolejowym ciągu komunikacyjnym Czarnków-Rogoźno-Wągrowiec (linie kolejowe nr 390 i 236), a w efekcie umożliwi realizację inwestycji, która zwiększy dostęp do kolei w północnej Wielkopolsce i zapewni dogodne dojazdy pociągiem do Poznania.
Inwestycja ma się odbyć w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.
Dzięki niej mieszkańcy Czarnkowa, od lat czekający na przywrócenie ruchu kolejowego, zyskają połączenie z Wągrowcem, Rogoźnem, ale i z Poznaniem.
Dziś na trasie kursują jedynie pociągi towarowe. Dzięki nakładom finansowym ma ona zostać dostosowana do przewozów pasażerskich. Przebudowany ok. 64 km odcinek zyska m.in. nowe tory i urządzenia systemu sterowania ruchem. Powstanie łącznica, umożliwiająca ominięcie stacji Bzowo-Goraj, a tym samym szybsze przejazdy, bez konieczności zmiany czoła pociągu.
Możliwe będą sprawne podróże z prędkością 120 km/h. Odnowiona trasa zostanie włączona w zmodernizowaną już linię Poznań-Piła. Czas przejazdu koleją z Czarnkowa do stolicy regionu szacowany jest na ok. 1:40 h.
Poprawiona zostanie też infrastruktura pasażerska. Mają pojawić się perony w Czarnkowie (Czarnków i Czarnków Zachodni), Goraju, Lubaszu, Jędrzejewie, Połajewie, Ryczywole, Runowie i Wągrowcu (Zachód). Prace uwzględnią także stację Rogoźno Wielkopolskie. W przyszłości możliwa będzie także budowa kolejnych przystanków: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie i Wiatrowiec. Jak odległa to przyszłość, o tym nikt nie informuje.
Dokumentację projektową dla tej inwestycji przygotuje firma IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo. Dokumentacja ma być gotowa w roku 2026, a prace budowlane mają się zakończyć maksymalnie w 2029 roku.
Cała inwestycja ma pochłonąć 600 mln złotych netto. Część kosztów spadnie na gminy, przez które przejedzie kolej.