POWIAT OBORNICKI. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację inwestycji na linii kolejowej nr 354 Poznań – Piła. W ramach projektu, którego wykonawcą jest firma PORR S.A., w Obornikach powstanie drugi tor oraz nowa przeprawa mostowa przez rzekę Wartę.
Prace budowlane rozpoczną się jeszcze w czerwcu, a ich zakończenie planowane jest na drugą połowę 2026 roku.
Inwestycja obejmuje budowę około 2-kilometrowego drugiego toru między posterunkiem Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie. Równolegle zmodernizowana zostanie przeprawa przez Wartę, która zyska nową, równoległą nitkę. To działanie znacząco zwiększy przepustowość tej części trasy i poprawi płynność przejazdów pociągów regionalnych oraz dalekobieżnych.

Projekt przewiduje również powstanie nowej mijanki w rejonie Parkowa oraz rozbudowę infrastruktury pasażerskiej.
Na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto powstanie dodatkowy peron z nowym przejściem podziemnym wyposażonym w windy. Zaplanowano także montaż wiat, oświetlenia oraz elementów ułatwiających poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami. Dodatkowe udogodnienia pojawią się także na przystanku w Parkowie, gdzie zbudowane zostanie zabezpieczone przejście dla pieszych.
Wartość kontraktu to blisko 100 mln zł netto (ok. 120 mln zł brutto). Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), który finansuje inwestycje mające na celu poprawę infrastruktury i odporności transportowej w Polsce.
Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, większość prac zostanie przeprowadzona bez konieczności wstrzymywania ruchu kolejowego. Pasażerowie będą mogli obserwować postęp robót z pokładów kursujących pociągów.
Budowa drugiego toru w Obornikach stanowi uzupełnienie wcześniejszej modernizacji trasy Poznań – Piła, zakończonej w 2019 roku. Dzięki tamtym pracom znacząco skrócono czas przejazdu i poprawiono standard obsługi pasażerów na kilkudziesięciu stacjach i przystankach.