OBORNIKI, WARSZAWA. Jak pisaliśmy już w sierpniu, decyzja o budowie drugiego toru na odcinku Poznań – Piła została podjęta, a teraz ogłoszono przetarg na realizację tej inwestycji.
Na ponad 2-kilometrowym odcinku między posterunkiem Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie zostanie wybudowany drugi tor, co pozwoli na lepsze zarządzanie ruchem pociągów oraz umożliwi obsługę większej liczby składów. To jednak dopiero początek zmian. Na rzece Warcie powstanie nowa nitka mostu kolejowego, co poprawi bezpieczeństwo oraz niezawodność transportu.
– Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie w kontekście poprawy przepustowości linii Poznań – Piła, co ma bezpośredni wpływ na szybkość przejazdów oraz komfort pasażerów. Dzięki temu przejazdy staną się bardziej efektywne i niezawodne – powiedział Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Dla pasażerów, którzy codziennie korzystają z tej trasy, przewidziano także szereg udogodnień. Na stacji Oborniki Wielkopolskie Miasto powstanie nowy, w pełni dostosowany peron, który będzie spełniał wymagania osób o ograniczonej mobilności. Nowa platforma o długości 300 metrów będzie wyposażona w windy, a także ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych. Dzięki tym zmianom podróżni, niezależnie od swoich potrzeb, będą mogli wygodnie i bezpiecznie wsiąść do pociągów.
– Zależy nam na tym, by kolej stała się bardziej dostępna dla każdego, dlatego inwestycja ta uwzględnia potrzeby osób z różnymi trudnościami w poruszaniu się – podkreślił Krzysztof Paszyk, oborniczanin a zarazem minister rozwoju i technologii.
Nowy peron to tylko jedna z wielu korzyści, które przyniesie ta inwestycja. Planowane jest również wybudowanie nowego przejścia podziemnego, które umożliwi wygodniejsze i bezpieczniejsze przemieszczanie się między peronami. Zgodnie z projektem, przejście będzie wyposażone w windy, które zapewnią swobodny dostęp dla osób o ograniczonej mobilności. Zamontowane zostaną również wiaty, jasne oświetlenie oraz tablice informacyjne, a pasażerowie zyskają dostęp do aktualnych rozkładów jazdy.
Zwiększenie przepustowości linii Poznań – Piła to inwestycja o strategicznym znaczeniu, nie tylko dla pasażerów podróżujących w regionie, ale także w kontekście międzynarodowych połączeń kolejowych.
– Dzięki budowie drugiego toru w Obornikach i nowej mijance w Parkowie linia Poznań – Piła stanie się bardziej efektywna. Zwiększona przepustowość linii oznacza mniejsze korki na trasie i szybszy transport. W przyszłości pozwoli to na lepszą obsługę pociągów, zarówno w ruchu regionalnym, jak i międzywojewódzkim – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Nowa inwestycja jest częścią większego planu rozwoju kolei w Wielkopolsce. Prace budowlane mają rozpocząć się w drugiej połowie 2025 roku, a zakończenie całego projektu przewidywane jest na drugą połowę 2026 roku. Podczas realizacji inwestycji ruch pociągów ma być utrzymany, dzięki czemu pasażerowie nie odczują większych utrudnień w codziennych podróżach.
Przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych został ogłoszony, a oferty będą przyjmowane do 10 stycznia.
Ta inwestycja jest także naturalną kontynuacją modernizacji linii kolejowej Poznań – Piła, która zakończyła się w 2019 roku. Wówczas zmodernizowano przystanki oraz perony w 22 miejscowościach, co znacznie poprawiło komfort podróży. Czas przejazdu między Poznaniem a Piłą został skrócony o niemal 35 minut, a pociągi pokonują trasę w około 70 minut. Kolej stała się „bliższa” pasażerom dzięki nowym przystankom oraz wyremontowanym peronom, a na trasie pojawiły się nowoczesne urządzenia sterowania i zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe.
– Po zakończeniu budowy drugiego toru w Obornikach, zyskamy nową jakość podróży, a transport kolejowy w Wielkopolsce stanie się bardziej niezawodny i efektywny. Zmniejszenie obciążenia dróg i poprawa jakości transportu to kluczowe elementy rozwoju regionu. Kolejne kroki w tej inwestycji przybliżą nas do celu, jakim jest nowoczesna i bezpieczna kolej – twierdzi Krzysztof Paszyk.