OBORNIKI, WARSZAWA. Prace ziemne nad obwodnicą Obornik w ciągu drogi ekspresowej S11, mają rozpocząć się w 2026 roku. Zakończenie planowane jest na rok 2028. Trwają inwentaryzacje przyrodnicze, pomiary geodezyjne i wstępne prace projektowe.
Dotychczasowe droga krajowa nr 11 w powiecie obornickim, z chwilą oddania do użytkowania drogi ekspresowej S11, ma stać się drogą wojewódzką.
Umowa na ponad 853 mln zł, w ramach której trzeba zaprojektować i wybuduować drogę ekspresową z Parkowa do Golęczewa, przypadła firmie Lafrentz Project, wchodząca w skład Grupy Lafrentz.
– Razem z konsorcjum firm Kobylarnia S.A. i Mirbud S.A. będziemy realizować zadanie: „Zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S11 Piła-Poznań, odc. Oborniki, czyli węzeł Poznań Północ wraz z obwodnicą Obornik” – poinformowała Ewa Kmieć, dyrektor Lafrentz Project.
Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej S11 oraz budowę i przebudowę sąsiednich dróg. Zakłada powstanie dodatkowych jezdni zapewniających dostęp do nieruchomości.
Droga ekspresowa będzie przebiegała po wschodniej stronie Rożnowa, Kowanowa, Oborniki, Ocieszyna i Świerkówrk oraz po stronie zachodniej Łukowa, Gołaszyna i Chludowa. Na wysokości Obornik powstanie nowy most przez Wartę. Powstaną dwie dwupasmowe jezdnie, dwa węzły drogowe (Oborniki i Chludowo) i 38 obiektów inżynierskich. Obwodnica włączy się do węzła Poznań Północ i zachodniej obwodnicy Poznania.
Przewidziano także budowę Obwodu Utrzymania Drogi Ekspresowej (OUD) oraz miejsc obsługi podróżnych (MOP) wraz z infrastrukturą techniczną. Będą one zlokalizowana w okolicy Obornik.
Powstaną też ekrany akustyczne, bezkolizyjne przejścia dla zwierząt, ogrodzenia naprowadzające dla małych zwierząt oraz urządzenia podczyszczające wodę.
Jednak, jak już pisaliśmy, rząd podjął decyzję, że docelowo drogi ekspresowe będą płatne. Na razie na części z nich płacić będą kierowcy ciężarówek.
Od 1 listopada rząd chce zacząć pobierać opłaty w ramach systemu e-TOLL na odcinku zaczynającego się w Golęczewie, czyli zachodniej obwodnicy Poznania, do której biegnie planowana S11 z Obornik. Decyzja ta oznacza jednocześnie, że planowany odcinek z Golęczewa do Parkowa będzie prawie na pewno płatny. Ciężarówki, których kierowcy będą oszczędzać na opłatach, nadal będą jeździły przez centrum Obornik.