POWIAT OBORNICKI. W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju na rok 2025 do wielkopolskich samorządów trafi ponad 232 mln zł na inwestycje drogowe. Niestety, powiat obornicki niemal całkowicie pominięto w podziale tych środków.
Spośród wielu zgłoszonych wniosków jedynie jeden projekt uzyskał dofinansowanie – budowa 572 metrów ciągu pieszo-rowerowego w ramach rozbudowy drogi powiatowej Bogdanowo – Uścikowo. Na ten cel powiat otrzyma 849 tys. zł, co stanowi zaledwie 0,34% całej kwoty przeznaczonej na województwo.
To niewielka inwestycja, która w żaden sposób nie poprawia stanu głównych dróg w regionie, a jedynie uzupełnia już istniejącą infrastrukturę. Jest to więc jedyna pewna inwestycja dla całego powiatu obornickiego, co w porównaniu do innych rejonów Wielkopolski wypada wyjątkowo skromnie.
Jeszcze gorzej wygląda sytuacja dla gmin Rogoźno i Ryczywół, które nie otrzymały żadnych środków. Żaden z ich projektów nie znalazł się nawet na liście rezerwowej, co oznacza, że mieszkańcy tych gmin nie mogą liczyć na wsparcie państwa w zakresie poprawy infrastruktury drogowej. To bolesny cios, zwłaszcza że wiele lokalnych dróg w tych rejonach od lat wymaga pilnej modernizacji. Brak dofinansowania oznacza, że gminy będą zmuszone radzić sobie same lub odkładać potrzebne inwestycje na nieokreśloną przyszłość.
Na liście rezerwowej znalazły się jedynie trzy projekty z powiatu obornickiego: rozbudowa drogi Chrustowo – Lulin, przebudowa trasy Piotrowo – Ryczywół oraz budowa krótkiego odcinka drogi łączącej ul. Kowanowską z drogą krajową nr 11 w Obornikach. Łączny koszt tych inwestycji wynosi blisko 10 mln zł, ale ich realizacja nie jest pewna. Decyzja o przyznaniu środków może zapaść dopiero w przypadku niewykorzystania pieniędzy przez inne samorządy, co jest mało prawdopodobne.
Co szczególnie rozczarowuje, to fakt, że jeszcze niedawno władze powiatu zapewniały, iż sytuacja się poprawi, gdy na szczeblu rządowym i lokalnym władzę przejmą te same ugrupowania polityczne. Zapowiadano, że dzięki temu powiat może liczyć na większe wsparcie i lepsze traktowanie w podziale środków państwowych. Tymczasem stało się odwrotnie – obecny podział funduszy jest dla Obornik jeszcze mniej korzystny niż w latach poprzednich.
Brak wsparcia dla Rogoźna i Ryczywołu pokazuje, że region ten nie został potraktowany priorytetowo w rządowym podziale środków. Podczas gdy inne powiaty otrzymują fundusze na kompleksowe przebudowy i rozbudowy infrastruktury, mieszkańcy tych gmin pozostają z dziurawymi drogami, które od lat czekają na remont.
Decyzja ta budzi rozczarowanie, bo oznacza, że na znaczącą poprawę warunków drogowych w powiecie obornickim – a zwłaszcza w jego północnej części – nie ma co liczyć w najbliższym czasie.