POWIAT OBORNICKI, GMINA POŁAJEWO. Nowy rok rozpoczął się dla regionu od ogłoszenia dobrych wiadomości dla tych, którzy podróżują pociągami. Inwestycje kolejowe obejmą poszerzenie mostu kolejowego, wybudowanie drugiego toru w Obornikach i otwarcie linii do Ryczywołu i Połajewa.
Samorząd województwa podjął decyzję o przeznaczeniu w 2023 roku środków na odbudowę linii kolejowej z Rogoźna, przez Ryczywól i Połajewko, do Czarnkowa.
O problemach z tym związanych pisaliśmy w 2021 roku w artykule Reaktywacja linii kolejowej do Ryczywołu i Połajewa.
W sumie realizowanych będzie pięć inwestycji o wartości, według cen na dzisiaj, 2,2 mld zł: Szamotuły-Międzychód, Gostyń – Kąkolewo, Śrem-Czempiń, Konin-Turek oraz Wągrowiec-Rogoźno-Czarnków.
Z budżetu państwa przeznaczono natomiast pieniądze na przebudowę mostu kolejowego przez Wartę w Obornikach oraz budowę drugiego toru – od mostu, przez dworzec Miasto aż do dużego dworca.
W czasie przebudowy linii kolejowej Poznań – Piła, odrzucono projekt drugiego toru w 2017 roku. Pisaliśmy o tym w artykule Drugi tor przez Oborniki. Może kiedyś, w przyszłości?
W maju ubiegłego roku przyjęto wstępne założenia projektu i rozpoczęto konsultacje. Przeczytasz o tym w artykule: Drugi tor w Obornikach. Konsultacje w sprawie inwestycji. Województwo przeznaczyło też pieniądze na projekt: Drugi tor kolejowy w Obornikach – od mostu do dużego dworca.
Gdyby budowa toru i przebudowa mostu rozpoczęły się w tym roku, możliwe byłoby ich ukończenie w roku 2024.