OBORNIKI, WARSZAWA. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły wyniki przetargu na realizację inwestycji związanej z budową drugiego toru kolejowego w Obornikach. Przedsięwzięcie obejmuje również budowę drugiej przeprawy mostowej na rzece Warcie na odcinku Poznań – Oborniki – Rogoźno. Otwarcie ofert nastąpiło 21 stycznia 2025 roku, a do postępowania przystąpiło dziesięciu wykonawców.
Najkorzystniejszą cenę zaproponowała firma PORR, która wyceniła realizację prac na 122 858 550 zł brutto. Pozostałe oferty mieściły się w przedziale od 127 do 141 milionów złotych.
Wśród zgłoszonych firm znalazły się takie podmioty jak STRABAG, Alusta, Nowak-Mosty, Primost Południe, konsorcjum INTOP i NTOP Warszawa, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego MOSTKOL, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno- Torowe oraz NDI Energy.

Kryterium wyboru wykonawcy stanowi najniższa cena, a procedura nie przewiduje przeprowadzenia aukcji elektronicznej. Czas realizacji inwestycji określono na 20 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Zakres inwestycji obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie wszelkich wymaganych prawem decyzji i uzgodnień oraz realizację prac budowlanych. Nowo powstały odcinek drugiego toru ma umożliwić osiąganie prędkości maksymalnej 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla towarowych, przy obciążeniu wynoszącym 21 kN na oś, zgodnie z wymaganiami technicznymi.
Budowa drugiego toru w Obornikach ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia przepustowości linii na odcinku Poznań – Oborniki – Rogoźno. Realizacja projektu pozwoli na uruchomienie dodatkowych połączeń kolejowych między Poznaniem a Rogoźnem, co przyczyni się do poprawy obsługi pasażerów. W ramach inwestycji powstanie drugi tor wraz z siecią trakcyjną na odcinku od stacji Oborniki Wielkopolskie Miasto do stacji Oborniki Wielkopolskie, a także nowa przeprawa mostowa na Warcie. Projekt przewiduje również budowę mijanki w Parkowie, która dodatkowo usprawni ruch na trasie.
Aby zwiększyć bezpieczeństwo, zaplanowano montaż samoczynnej sygnalizacji na przejeździe kolejowo-drogowym w wybranym miejscu. W ramach inwestycji zlikwidowany zostanie posterunek odgałęźny Oborniki Wielkopolskie Most, co ma poprawić organizację ruchu na stacji Oborniki Wielkopolskie.
W Parkowie i Obornikach Wielkopolskich Miasto powstaną nowe perony z elementami małej architektury, które podniosą komfort pasażerów.
Integralną częścią projektu jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji oraz budowa dodatkowego przęsła mostu na rzece Warcie.
Realizacja tej inwestycji jest ważnym krokiem w kierunku usprawnienia transportu kolejowego na trasie Poznań – Oborniki – Rogoźno, zapewniając zarówno większą przepustowość, jak i poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu podróży.