Będzie nowy most kolejowy przez Wartę
oraz drugi tor w Obornikach – rząd zmienił decyzję

Będzie nowy most kolejowy przez Wartę
oraz drugi tor w Obornikach – rząd zmienił decyzję

OBORNIKI, WARSZAWA. Ponad miesiąc po tym, jak mocno skrytykowaliśmy rząd za odłożenie budowy nowego mostu kolejowego oraz drugiego toru w Obornikach, w Warszawie zmieniono w tej sprawie decyzję.

Przypomnijmy, że już od 2022 roku odbywały się spotkania konsultacyjne dotyczące realizacji dokumentacji projektowej związanej z planowaną budową drugiego toru na linii kolejowej w Obornikach oraz mijanki w Parkowie. Projekt dotyczył budowy drugiej przeprawy mostowej na Warcie w ciągu linii kolejowej 354 i likwidacji tym samym „wąskiego gardła”, związanego z funkcjonowaniem obecnie jednotorowej przeprawy mostowej.

Drugi tor miał zostać położony również na odcinku od mostu do stacji Oborniki Wielkopolskie. W związku z tym zbudować miano również dodatkowy peron na przystanku Oborniki Miasto.

W końcu ogłoszono, że rząd Morawieckiego zabezpieczył pieniądze w budżecie państwa na przebudowę mostu kolejowego przez Wartę w Obornikach oraz budowę drugiego toru – od rzeki, przez mały dworzec, aż do dużego dworca. Wówczas zapowiedziano też, że rozpoczęcie inwestycji odbędzie się najpóźniej w roku 2024.

Tymczasem odbyły się wybory, rząd Morawieckiego upadł, a nowy rząd Tuska zaczął ciąć wydatki i mówić o dziurze w budżecie państwa.

W lipcu tego roku minister rozwoju i technologii w nowym rządzie, Krzysztof Paszyk, spotkał się w Obornikach z członkiem zarządu Polskich Kolei Państwowych Maciejem Kaczorkiem, burmistrzem Tomaszem Szramą, senatorem Janem Libickim oraz przewodniczącym rady miejskiej Pawłem Drewiczem.

Z wypowiedzi ministra Paszyka wynikało, że udało się co prawda uratować obwodnicę w ciągu szosy ekspresowej S11, ale w uzgodnieniach rządowych pominięto inwestycje kolejowe w powiecie obornickim.

Na początku sierpnia Polskie Koleje Państwowe wydały oficjalny komunikat: Ministerstwo infrastruktury dokonało przeglądu projektów planowanych do wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Efektem tych prac jest decyzja o zmianie sposobu zagospodarowania części środków zaplanowanych na ten cel. Zostaną one przeznaczone na realizację projektów PKP PLK, dzięki którym osiągnięte zostaną lepsze efekty dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce – wyjaśniła w urzędniczej nowomowie spółka.

Wśród zatwierdzonych do realizacji projektów nie było inwestycji w powiecie obornickim. PKP tłumaczyła, że została zobowiązana przez rząd do realizacji zadań które przyniosą większe korzyści i lepsze efekty dla podniesienia komfortu podróżowania i rozwoju transportu kolejowego. Chociaż o Obornikach wprost nie wspomniano, to dowiedzieliśmy się, że działania korygujące prowadzone są od grudnia ubiegłego roku.

Tymczasem minister Paszyk, parlamentarzyści i władze samorządowe regionu interweniowały w Warszawie. Rozpoczęły się twarde dyskusje. Dochodziło wręcz do pyskówek. Różne wiadomości prasowe były używane jako argument. Informację o wycofaniu inwestycji w drugi tor w Obornikach stała się jedną z najważniejszych wiadomości krajowych w okresie wakacyjnym. Pociągami do Kołobrzegu jechało wszak nad morze tysiące Polaków, a pociągów było za mało – także dlatego, że przeprawa pod Obornikami jest jednotorowa.

I w końcu wydarzyło się coś niespodziewanego. Rząd ogłosił, że znalazł oszczędności w budżecie i drugi tor w Obornikach jednak powstanie. Przygotowany wcześniej projekt inwestycji kolejowych został zmieniony.

Jak podano w oficjalnym komunikacie z 21 sierpnia: Po zmianie sposobu zagospodarowania części środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały listę projektów możliwych do zrealizowania dzięki oszczędnościom. Uzgodnione z Ministerstwem Infrastruktury zmiany, przyniosą korzystne efekty dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce. 

Przekładając komunikat rządu z żargonu politycznego na język polski – wstrzymano inne projekty w Polsce i zabrano przeznaczone na nie pieniądze. Z tych zaoszczędzonych pieniędzy zbudowany zostanie nowy most i drugi tor kolejowy w Obornikach.

Dalej w komunikacie rządowym czytamy: Jest to efekt odejścia od realizacji dwunastu przeskalowanych i nieekonomicznych projektów, które po zrealizowaniu nie zapewniłyby oczekiwanych efektów zakresu sieci. Ministerstwo Infrastruktury zaakceptowało propozycję projektów, które przełożą się na osiągnięcie optymalnych efektów dla rozwoju polskiej sieci kolejowej.

W Warszawie ostatecznie zmieniono więc decyzję i uchwalono, że zostanie zrealizowana inwestycja, którą oficjalnie nazwano: budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie, na odcinku linii kolejowej nr 354, od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie.

Jak poinformowano, wszczęcie postępowania przetargowego, w ramach projektu drugiego toru w Obornikach, planowane jest w ostatnim kwartale 2024 roku. Realnie będzie do listopad lub grudzień.

Według PKP, nowy most i drugi tor mają zostać zbudowane najpóźniej do sierpnia 2026 roku. Projekt, przed podpisaniem umowy, będzie sprawdzony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, pod względem spełniania kryteriów horyzontalnych. 

W projekcie pominięto mijankę w Parkowie i budowę nowego dworca w Obornikach. Jednak wcześniej minister Paszyk sugerował, że dworzec powstanie z innych środków.

To duży sukces wszystkich zaangażowanych w tę sprawę polityków i samorządowców, przede wszystkim ministra Krzysztofa Paszyka. Komu w Polsce zabrano pieniądze, aby przekazać je do Obornik, boimy się pytać.


Okładka najnowszego numeru Gazety Obornickiej

Mobilny masażysta
Mateusz Nawrot
Masaż całego ciała i wybranych
fragmentów. Masaż relaksacyjny,
sportowy, klasyczny, drenaż
limfatyczny
bezpośrednio w domu klienta.
Telefon 726 701 690


KOREPETYCJE
język niemiecki
Tel. 880 982 441

TANI WĘGIEL
PROMOCJA

Skład opału w Rożnowie poleca:
– Węgiel Kamienny Kostka
LUZ
– Węgiel Kamienny Orzech
Worki LUZ
-PELLET DRZEWNY WYSOKOKALORYCZNY – EKOLOGICZNY
– Ekogroszki Węgla Kamiennego Worki LUZ
– Miał z Groszkiem Luz
Ekogroszek składujemy w suchym, zamkniętym pomieszczeniu
Rożnowo ul. F. Mickiewicza 5
CENY PROMOCYJNE!!
Nie przepłacaj! Zadzwoń!
Tel. 502 612 399 lub 600 371 366
Transport powyżej 1 tony na terenie gmin 
Oborniki, Rogoźno i Ryczywół GRATIS!


Układanie parkietów, podłóg i paneli,
cyklinowanie, polerowanie bezpyłowe
Oborniki tel. 669 934 242


REDAKCJA

Gazeta Powiatowa Ziemia Obornicka. Tygodnik Informacyjny, Kulturalny i Społeczny. Ukazuje się w każdy wtorek od 1991 roku. Wydawca: Handel-Druk-Kolportaż. ISSN 1427-5848.

Reklamy i ogłoszenia
Dorota Misiorna: tel. 660 875 525, dorota@oborniki.com.pl.

Redaktor naczelny: Marek Misiorny,
tel. 517 146 753.

Mail do redakcji: gazeta@oborniki.com.pl.