GMINA OBORNIKI. Podczas sesji rady miejskiej burmistrz Obornik, Tomasz Szrama, odniósł się do kontrowersji związanych z lokalizacją bazy materiałowej przy budowie odcinka drogi ekspresowej S11.
Inwestycja, obejmująca trasę od Golęczewa do Parkowa wraz z obwodnicą Obornik, wymaga stworzenia punktu do składowania i dystrybucji kruszywa. Burmistrz szacuje, że w ciągu najbliższych miesięcy i lat przez teren gminy przewiezione zostaną miliony ton materiałów budowlanych, co budzi obawy mieszkańców.
Początkowo rozważano lokalizację bazy przy dworcu kolejowym w Obornikach Wielkopolskich, ze względu na jego wielkość i bliskość placu budowy. Ostatecznie jednak PKP przekazało teren kolejowy w Wargowie gminie Oborniki, co przesądziło o wyborze tej lokalizacji.
– Nie podobała się nam koncepcja, żeby to się działo na dużym dworcu w Obornikach. Wtedy miliony ton jeździłyby przez całe miasto. Dlatego przyjęliśmy koncepcję, aby taki punkt centralny rozładunku materiałów budowlanych powstał na dworcu w Wargowie – wyjaśnił Szrama.
Wybór Wargowa nie był przypadkowy. Jak podkreślają władze gminy, decyzja zapadła po dogłębnej analizie, a lokalizacja ta okazała się najlepszym kompromisem. Dogodne położenie tamtejszej stacji kolejowej, wyposażonej w bocznicę, umożliwia sprawny transport i rozładunek kruszywa. Mimo to mieszkańcy obawiają się zwiększonego ruchu ciężarówek w okolicy.
Władze gminy podjęły jednak kroki, aby zminimalizować wpływ bazy na lokalną społeczność. Zawarto wstępne porozumienie z właścicielami gruntów prywatnych, które pozwoli na poprowadzenie transportu kruszywa przez pola, omijając drogi Wargowa. Nowa polna droga ma połączyć dworzec w Wargowie z drogą krajową DK11.
Mimo tych starań, ciężarówki przewożące tony materiałów i tak będą musiały poruszać się po drogach gminnych i powiatowych. Wynika to z faktu, że trasa S11 nie biegnie po dotychczasowym śladzie drogi krajowej, co wymusi wykorzystanie m.in. drogi z Wargowa do Maniewa.
Dodatkowo, transport materiałów na odcinek na północ od Warty będzie musiał przejeżdżać przez Oborniki. W przypadku budowy mostu pod Łukowem ciężarówki będą poruszać się ulicami Lipową i Łukowską. Gdyby baza została zlokalizowana na dużym dworcu w Obornikach, część transportu mogłaby omijać centrum miasta, korzystając np. z ulicy Polnej.
– Chcemy, aby mieszkańcy Wargowa nawet nie zauważyli, że coś się dzieje – podkreślił Szrama, zapewniając, że władze gminy dokładają wszelkich starań, aby zredukować utrudnienia związane z realizacją projektu. Jednocześnie przyznał, że wyzwania transportowe są nieuniknione, a niektóre drogi gminne i powiatowe będą musiały przyjąć zwiększony ruch ciężarówek.
Mimo kontrowersji, władze gminy zapewniają, że decyzja o lokalizacji bazy w Wargowie została podjęta po rzetelnej analizie, a priorytetem pozostaje minimalizacja wpływu na życie mieszkańców. Jednak zważywszy na skalę projektu niektóre utrudnienia wydają się nieuniknione.