OBORNIKI, WARSZAWA. Województwo wielkopolskie złożyło wniosek o pieniądze na tunel drogowy pod torami kolejowymi przy ul. Łukowskiej w Obornikach. Inwestycja została zgłoszona w ramach pierwszego etapu ogólnopolskiego programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Celem programu jest likwidacja przejazdów kolizyjnych poprzez budowę tuneli i wiaduktów, co bezpośrednio ma przełożyć się na poprawę bezpieczeństwa oraz płynności ruchu drogowego i kolejowego.
Całkowita wartość projektu to 861 mln zł, z czego 430,5 mln zł przewidziano do rozdysponowania w pierwszym etapie. Wysokość dofinansowania może sięgać 85% kosztów, co czyni ten program szczególnie atrakcyjnym dla samorządów. Nabór miał charakter konkursowy, a złożone wnioski będą oceniane wielokryterialnie. Do programu zgłoszono łącznie 51 projektów z całej Polski. Z Wielkopolski, oprócz tunelu w Obornikach, zgłoszono także inwestycje w Oborze, Miękowie, Krzewacie Kolonii, Nowym Dworze w gminie Zbąszyń i w Porażynie-Tartaku.
W ramach tej inwestycji tunel na Łukowskiej ma stanowić kluczowy element rozładowujący lokalne zatory i zwiększający bezpieczeństwo. Plan zakłada, że na skrzyżowaniu ul. Łukowskiej, Powstańców Wielkopolskich i Lipowej powstanie rondo o średnicy 30 metrów. Rondo zostanie obniżone o 5,5–6 metrów względem obecnego poziomu terenu, co pozwoli na poprowadzenie drogi pod torami.
Początkowo rozważano alternatywę w postaci skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, jednak władze uznały, że rondo będzie rozwiązaniem skuteczniejszym i mniej podatnym na zakłócenia w ruchu. Porzucono też koncepcję wylotu tunelu w kierunku dworca autobusowego, która wymagałaby wyburzeń i ingerencji w istniejącą zabudowę – wybrano wariant mniej inwazyjny, choć wymagający znacznych spadków na lokalnych drogach.

Obniżenie terenu rozpocznie się już od rejonu dworca autobusowego na ul. Lipowej, poprzez tereny przy Ruuki na Łukowskiej, aż po dawny sklep GS przy ul. Powstańców Wielkopolskich. Tunel nie będzie więc jedynie samodzielnym obiektem – inwestycja zakłada również przebudowę układu drogowego w całej okolicy.
Powstaną nowe drogi dojazdowe z nawierzchnią bitumiczną, chodniki oraz ścieżki rowerowe. Po południowej stronie ul. Powstańców i Łukowskiej zaplanowano chodnik, natomiast po stronie północnej powstanie zarówno chodnik, jak i ścieżka rowerowa. W rejonie ul. Młyńskiej przewidziano dalsze ciągi pieszo-rowerowe, które będą spójne z istniejącą infrastrukturą. Zaplanowano także budowę dróg wewnętrznych i dojazdowych – m.in. po północnej stronie ul. Łukowskiej, gdzie nowa droga zapewni dostęp do terenów PKP oraz sąsiadujących nieruchomości.
Realizacja tunelu wpisuje się również w szerszy kontekst zmian w układzie komunikacyjnym Obornik. W bezpośrednim sąsiedztwie planowany jest zjazd z drogi ekspresowej S11, który dodatkowo zwiększy natężenie ruchu w tej części miasta. Tunel i nowy układ drogowy mają być odpowiedzią na te wyzwania, ułatwiając poruszanie się między centrum miasta a jego wschodnią i północną częścią, a także w stronę nowej drogi ekspresowej.
W kontekście tego przedsięwzięcia istotne są także działania PKP PLK związane z modernizacją linii kolejowej Poznań–Piła. Budowa drugiego toru, nowy most kolejowy nad Wartą, a także mijanka w Parkowie sprawią, że liczba pociągów na tej trasie znacząco wzrośnie. To z kolei oznacza częstsze zamykanie przejazdów kolejowo-drogowych, w tym tego przy ul. Łukowskiej. W takiej sytuacji brak tunelu skutkowałby jeszcze większymi korkami i poważnymi utrudnieniami dla mieszkańców.

Tym bardziej zaskakuje i niepokoi brak aktywności samorządów z regionu – ani powiat obornicki, ani gmina Rogoźno nie złożyły wniosków o dofinansowanie budowy innych skrzyżowań bezkolizyjnych, mimo że w ich granicach także znajdują się przejazdy kolejowe o dużym natężeniu ruchu. W związku z postępującą modernizacją infrastruktury kolejowej i wzrostem liczby połączeń pasażerskich oraz towarowych, potrzeba inwestycji w skrzyżowania bezkolizyjne będzie w północnej Wielkopolsce jedynie rosła. Dlatego tak ważne jest, aby lokalne samorządy nie przegapiły kolejnych naborów do programu PKP PLK – drugi etap rusza 5 sierpnia 2025 roku i potrwa do 5 lutego 2026 roku. W interesie mieszkańców leży, aby z tej szansy skorzystać.