POWIAT OBORNICKI. Wykluczenie komunikacyjne w powiecie obornickim jest nadal znaczne. Przewozy pasażerskie w komunikacji autobusowej nie są dla dostępne dla mieszkańców wszystkich miejscowości.
Do takiej konkluzji doszedł zespół rządowy, który opracował specjalny raport poświęcony tej sprawie. Ma to związek z pracami nad zlikwidowaniem wykluczenia komunikacyjnego dla mieszkańców gmin, co obiecał w poprzednich wyborach rząd PiS.
Aby ten stan w znacznej części zmienić, minimalizując w ten sposób wykluczenie komunikacyjne, rząd ma wiele do zrobienia – także w powiecie obornickim.
Gmina Oborniki ma sieć autobusową najlepiej rozwiniętą, poprawiło się w gminie Rogoźno. Z problemem przewozów pasażerskich boryka się wciąż gmina Ryczywół.
Co by złego nie powiedzieć o zbrodniczym komunizmie, to jednak w okresie PRL autobusy dojeżdżały niemal do każdej wsi. Jednak gospodarka rynkowa zweryfikowała finanse i udział budżetu państwa w finansowaniu bazy przewozowej i przewozów pasażerskich.
W ostatnich latach popyt i podaż na przewozy pasażerskie w transporcie drogowym w powiecie spadają. Wiele tras zostało zamkniętych przez przewoźników. Według raportu skomunikowane jest zaledwie 48% miejscowości powiatu obornickiego.
Według raportu rządowego, przewozy pasażerskie w komunikacji autobusowej muszą być opłacalne lub straty zrekompensowane, a cały system komunikacji drogowej spięty w jedną całość. Tego oczekują społeczności wykluczonych komunikacyjnie obszarów regionu.
Przewozy kolejowe są w zasadzie łatwiejsze organizacyjne i tańsze od autobusowych. Przez gminy Oborniki i Rogoźno przebiega linia kolejowa, co w niektórych przypadkach rekompensuje brak autobusów.
Jednak potrzebna jest infrastruktura. Linia kolejowa z Obornik do Wronek została rozebrana. W Obornikach, w jej miejsce, powstała mała obwodnica miasta.
Tor z Rogoźna do Wągrowca został naprawiony. Nie kursują nim jednak pociągi pasażerskie, po próbie w 2011 roku zawieszono rozkład jazdy: Pociągiem z Obornik do Wągrowca. Dwa razy dziennie.
W przypadku Ryczywołu wciąż kolei brakuje. Od lat mówi się o odtworzeniu linii Czarnków Wągrowiec i poczyniono w tej sprawie pierwsze kroki: Inwestycje kolejowe. Drugi tor w Obornikach i linia do Ryczywołu.
Jaka zatem jest przyszłość komunikacji zbiorowej, w tym tej autobusowej w powiecie, bo tę najszybciej można zorganizować, tego dziś nie wiadomo. Mieszkańcy wykluczonych komunikacyjnie miejscowości czekają na decyzje rządu.