WARGOWO. Gmina Oborniki przejmuje dworzec kolejowy w Wargowie na linii kolejowej Poznań – Piła, wraz z otaczającym go terenem. PKP zdecydowało się przekazać go miastu, a procedury przejęcia są w toku. Burmistrz Tomasz Szrama określił stan budynku jako bardzo zły i wymagający gruntownego remontu.
To kolejny krok gminy w przejmowaniu nieruchomości kolejowych. W ubiegłym roku gmina stała się właścicielem dworców Oborniki Wielkopolskie oraz Kiszewo i obecnie ubiega się o przejęcie dworca Oborniki Miasto. Przekazany dworzec w Kiszewie został już zagospodarowany przez miejscowe Koło Gospodyń Wiejskich, natomiast w pobliżu dużego dworca w Obornikach planowane jest utworzenie drugiego w mieście dworca autobusowego. Sam budynek stanowi jednak wyzwanie dla władz miasta – rozważane są różne koncepcje jego wykorzystania, od mieszkań po lokale na wynajem.
Wszystkie te obiekty kolejowe są w złym stanie technicznym, a sytuacja dworca w Wargowie jest prawdopodobnie najgorsza. Remonty będą wymagały znaczących nakładów finansowych, co stanowi wyzwanie przy obecnym deficycie budżetowym gminy.
Jakie plany wobec budynku ma gmina? Na razie nie podjęto decyzji. W części znajdują się już mieszkania, natomiast pomieszczenia poczekalni mogłyby zostać ewentualnie wyremontowane i nadal pełnić tę funkcję.

Przejęcie dworca w Wargowie ma związek z budową drogi ekspresowej S11 i obwodnicy Obornik. Jak wcześniej informowaliśmy, gmina Oborniki została wyznaczona jako centralny punkt przeładunku kruszyw i materiałów budowlanych. Początkowo planowano ulokowanie takiej bazy przy dużym dworcu w Obornikach Wielkopolskich, jednak zrezygnowano z tej opcji, aby uniknąć dodatkowego ruchu ciężarówek przez miasto.
– Nie podobała się nam koncepcja, żeby miliony ton materiałów budowlanych były transportowane przez całe miasto. Dlatego zdecydowaliśmy się na punkt przeładunkowy w Wargowie – wyjaśnił burmistrz Szrama.
Lokalizacja Wargowa została wybrana po dogłębnej analizie – tamtejsza stacja kolejowa z bocznicą pozwala na sprawny transport i rozładunek kruszywa. Obawy mieszkańców budzi jednak zwiększony ruch ciężarówek. Aby zminimalizować wpływ inwestycji na społeczność lokalną, władze gminy zawarły wstępne porozumienie z właścicielami gruntów prywatnych, co umożliwi poprowadzenie transportu kruszywa przez pola, omijając centrum Wargowa. Planowana polna droga połączy dworzec kolejowy w Wargowie z drogą krajową DK11.