OBORNIKI. Pytanie o to, kiedy może się zacząć budowa odcinka drogi szybkiego ruchu zwanego S11 obwodnica Obornik, zastanawia wielu mieszkańców. Może z wyjątkiem tych, którzy przestali już w obwodnicę wierzyć i się tą sprawą w ogóle nie zajmują.
Jak już pisaliśmy na początki tego roku, rząd w Warszawie „wydłubał” skądś środki zapewniające realizacje tego, co już zostało zapisane w planach w najbliższym terminie. Obornicka obwodnica z listy rezerwowej trafiła na tę główną. Rząd twierdzi, że ma na nią środki w budżecie.
Jak właśnie poinformował inwestor, którym jest Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (a konkretnie jej oddział wojewódzki w Poznaniu), dla siedmiu odcinków prowadzone są prace przygotowawcze.
Dla odcinka Oborniki-Poznań wraz z obwodnicą Obornik jest już Decyzja Środowiskowa (DŚU). Pisaliśmy o tym w listopadzie 2022 roku w artykule Koncepcja programowa obwodnicy Obornik zaczęła powstawać.
Dla trasy Ujście-Oborniki GDDKiA jest w trakcie uzyskiwanie decyzji środowiskowej.
W tej sytuacji, za najwyżej pół roku GDDKiA będzie miała komplet dokumentów – w tym opracowywaną właśnie Koncepcję programową – i w drugiej połowie roku może ogłosić przetarg na obwodnicę.
Tak więc, jak twierdzą urzędnicy, przetarg na budowę obwodnicy Obornik zostanie ogłoszony najprawdopodobniej w lipcu 2023 roku.
Po wyłonieniu wykonawcy, DDKiA podpisze z nim umowę, a ten przystąpi do pracy.
W pierwszym etapie nie będzie to praca budowlana, ale kreślarska.
Obwodnica Obornik będzie budowana w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, co oznacza co najmniej kilka miesięcy – do nawet roku – na prace projektowe.
Jeżeli projektant okaże się zdecydowanie szybszy od tego, który trzeci już rok projektuje przebudowę drogi Rogoźno-Studzieniec, to w roku 2024 projekt powinien być gotów, a obwodnica wejść w tryb wykonawczy.
Tu trzeba pamiętać, że obwodnica jest fragmentem drogi szybkiego ruchu S11 z Poznania do Obornik, więc trudno liczyć na rozpoczęcie prac w samych Obornikach. Nim będzie można przejechać obwodnicą, na trasie między Golęczewem a Obornikami, należy wybudować minimum trzy obiekty inżynierskie.
Przebieg trasy S11 opisaliśmy szczegółowo w artykule Decyzja środowiskowa S11.
Optymistycznie patrząc na tempo prac przygotowawczych, budowa obwodnicy Obornik w terenie może zacząć się w 2025 roku. Raczej jednak, znając tempo niektórych urzędów i wykonawców, pesymistycznie należy liczyć na rok 2026.
W wariancie optymistycznym obwodnica mogłaby zostać oddana do użytku w roku 2026, w wariancie pesymistycznym w roku 2027. I to jak wszystko dobrze pójdzie.
W każdym razie GDDKiA podało oficjalnie, że obwodnica zostanie ukończona w 2026 roku.