RYCZYWÓŁ. Ktoś kiedyś ustalił, że dwa najmniej zamożne wielkopolskie powiaty, złotowski i obornicki, będą mogły liczyć na dofinansowanie inwestycji drogowych z budżetu państwa na poziomie 80% kosztów kwalifikowanych. Tak też było do czasu zmiany na stanowisku wojewody wielkopolskiego.
Obecny zmienił warunki i takie dofinansowanie ma wynieść w przypadku jego przyznania, a o nie stało się trudniej niż dotychczas, maksimum 50%.
Co to oznacza w konkretnym przypadku?
Starosta Zofia Kotecka zleciła wykonanie projektu przebudowy odcinka drogi z Gorzewa do Ryczywołu, łącznie z ulicami Obornicką i Kolejową, aż do planowanego ronda na skrzyżowaniu z ulicą Stepczyńskiego.
Następnie wystąpiła do wojewody o dofinansowanie ten inwestycji i czeka na rezultat. Projekt trafił na odległe miejsce listy rezerwowej, a jego wartość wynosi ok 15 mln złotych.
Umówiła się z wójtem Henrykiem Szramą, że skoro państwo dofinansuje inwestycję w wysokości 80% to pozostałe 20% sfinansują po połowie gmina i powiat.
Wobec nowych realiów, nawet jeżeli jakimś cudem inwestycja uzyska dofinansowanie, to wyniesie ono 50%, co oznacza, że powiat i gmina dopłacą do ceny wynikającej z kosztorysu nieco ponad 15 milionów, po prawie cztery miliony złotych. Dla obu samorządów to kwota ogromna i żadnego z nich nie będzie na nią stać.
Obecnie trwa w gminie Ryczywół budowa mostu na Flincie i może to być na pewien czas ostatnia tak kosztowna inwestycja.