OBORNIKI. Zadecydowano, że powstanie drugi tor kolejowy w Obornikach. Będzie biegł od mostu przez Wartę, przed dworzec Oborniki Miasto aż do dużego dworca Oborniki Wielkopolskie.
W minionym tygodniu zarząd województwa podjął uchwałę, na podstawie której przekazał spółce PKP PLK środki finansowe w wysokości 3 mln 200 tys. zł.
Pieniądze te są przeznaczone na przygotowanie dokumentacji technicznej i projektowej na przebudowę odcinka kolejowego na trasie Oborniki-Poznań, dotyczącego przeprawy przez Wartę.
Procedura projektowa, która ma się zakończyć w czerwcu przyszłego roku, ma stać się początkiem budowy drugiej nitki toru kolejowego w Obornikach.
Budowa drugiej nitki umożliwi także budowę nowego dworca kolejowego i zintegrowanie go z istniejącym już dworcem autobusowym.
Tomasz Szrama powiedział przy tej okazji: Od dłuższego już czasu jako samorząd zabiegaliśmy o realizację tej inwestycji, mając na uwadze przede wszystkim budowę nowego dworca. Bez drugiej nitki toru kolejowego budowa dworca była niemożliwa.
Marszałek Marek Woźniak stwierdził podczas konferencji prasowej w Obornikach: Zarząd województwa liczy na to, że niezwłocznie po zakończeniu procedury projektowej i przekazaniu środków finansowych spółce PKP PLK rozpocznie się przetarg, a następnie realizacja tak wyczekiwanej w Obornikach inwestycji, w ramach której, oprócz przebudowy mostu na Warcie, zbudowane zostaną nowe perony na stacji w Obornikach oraz w Parkowie.
Ważne jest, że „coś” się w sprawie drugiego toru już dzieje.
Wicemarszałek Wojciech Jankowiak, podpisał w miniony piątek z PKP PLK umowę na dofinansowanie projektu pod wiele obiecującą nazwą „Budowa drugiego toru kolejowego wraz z przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wlkp. Most do stacji Oborniki Wlkp. – prace projektowe”.
Ponadto PKP PLK podpisało także umowę z konsorcjum firm Infrares oraz Infra-Centrum Doradztwa na opracowanie dokumentacji projektowej w ramach prac przygotowawczych dla ww. projektu.
Wojciech Jankowiak przyznał: Musimy cofnąć się do czasu realizacji największego – wartego 600 mln złotych projektu, dofinansowanego przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego z funduszy unijnych, jakim była rewitalizacja linii z Poznania do Piły, ponieważ już wtedy było wiadomo, że będzie trzeba doprowadzić brakującą linię dwutorową przynajmniej do stacji Oborniki oraz zbudować przeprawę przez Wartę. Wtedy nie było nas stać na tę inwestycję.
Całkowita wartość projektu wynosi prawie 4,6 mln złotych, a kwota unijnego dofinansowania to blisko 3,2 mln zł.
Prace nad projektem mają potrwać około roku. Dotyczą opracowania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wymaganych prawem uzgodnień, dopuszczeń, warunków oraz decyzji.
Jednym z najważniejszych elementów nowego projektu jest dobudowania drugiego toru od stacji Oborniki Miasto do stacji Oborniki Wielkopolskie oraz drugiego mostu przez Wartę, a nadto budowa mijanki w Parkowie.
To pozwoli na uruchomienie dodatkowych pociągów z Poznania w kierunku Rogoźna.
Planowane prace w Obornikach uzupełnią modernizację linii Poznań Piła, o której zakończeniu pisaliśmy w artykule Pociągi wracają na tory w wcześniej niż zapowiadano.