GMINA OBORNIKI. Nic tak chyba nie cieszy oborniczan jak komunikacja gminna. Na dowód, że się sprawdza wypowiedzieli się także fachowcy.
Niedawno portal „Transport Publiczny” napisał: Oborniki to gmina miejsko-wiejska licząca 33 tys. mieszkańców i składająca się z miasta i 52 sołectw. Funkcjonuje tu komunikacja miejska, która może stanowić przykład do naśladowania dla wszystkich miejscowości podobnych pod względem wielkości, zaś sam model współpracy gminy z przewoźnikami powinien być wręcz wzorem dla wszystkich organizatorów w Polsce.
Kiedyś Oborniki obsługiwane były przez PKS oraz PKP. Krótki epizod zaliczyła tu także Krajowa Spółdzielnia Komunikacyjna. Z czasem jednak kursy kolejowe i autobusowe uległy poważnym redukcjom, mówiono nawet o odcinaniu miasta. Odpowiadając na potrzeby społeczne, w roku 2011 nowy burmistrz Tomasza Szramy zaraz po wygranych wyborach podjął kroki do uruchomienia komunikacji gminnej.
Początkowo zamierzał powołać własne przedsiębiorstwo, jednak brak środków na zakup taboru i aranżację zaplecza, a także brak odpowiedniego programu funduszy europejskich skłoniły władze gminy do decyzji o powierzeniu zewnętrznym. – To rozwiązanie sprawdza się, więc wszystko wskazuje na to, że przy nim pozostaniemy. Własny operator to jednak branie na siebie kosztów pracy, amortyzacji i innych problemów, jak choćby utrzymanie zaplecza – stwierdził Piotr Woszczyk. W rozmowie z nami nie ukrywał, że najchętniej zadanie komunikacyjne powierzyłby konsorcjum obornickich przewoźników, gdyby tylko zechcieli takie powołać.
Początki nie były łatwe. Część radnych nie była chętna uruchamianiu komunikacji miejskiej, inni zaś zgłaszali i nadal zgłaszają wątpliwości dotyczące współpracy gminy z prywatnym przewoźnikiem, podchodząc krytycznie do ideę zewnętrznego powierzania usług oraz wysokiej dopłaty ze strony gminy. Jednak popularność komunikacji przeszła najśmielsze oczekiwania. Zaczęło się od około 7-8 tys. pasażerów. Dziś korzysta z niej około 25 tys. i liczba ta wolno rośnie. W 2013 r. gmina zakontraktowała 380 tys. wozokilometrów, zaś po uruchomieniu połączenia do Rogoźna liczba ta wzrośnie do 420 tys. wzkm rocznie. Wydatki gminy na funkcjonowanie komunikacji oscylują pomiędzy 1,2 a 1,5 mln zł rocznie. Spólka Warbus pobiera wynagrodzenie w kwocie 3,42 zł/wzkm, ponadto do jej kasy trafia także dochód ze sprzedaży biletów.
Podstawowym zadaniem komunikacji miejskiej jest zapewnić mieszkańcom możliwość przemieszczania się oraz skomunikowanie ich z „zewnętrznymi” systemami komunikacyjnymi: istniejącymi kursami PKS, kolejowymi czy podmiejską linią z Poznania. Rozkłady jazdy są stale monitorowane, synchronizowane i optymalizowane.
Tu warto zwrócić uwagę na komunikację komercyjną, zapewniającą mieszkańcom dojazd bezpośrednio do Poznania. Mimo funkcjonowania połączeń PKS i kolejowych, dojazd do gminy był trudny oraz kosztowny. – Cena biletu w PKS oscylowała pomiędzy 10 a 13 zł. Od czasy u pozyskania przez władze gminy prywatnego przedsiębiorcę do podjęcia ryzyka i uruchomienia połączenia do Poznania udało się zmniejszyć o połowę koszt przejazdu do stolicy Wielkopolski i poprawić częstotliwość dojazdów. Linia cieszy się sukcesem a już rusza kolejna do Ryczywołu.
Dzięki wzorowej współpracy wiceburmistrza Piotra Woszczyka z przewoźnikiem, ten stale dostosowuje rozkład jazdy do potrzeb mieszkańców sygnalizowanych przez gminę i wozi pasażerów bez dopłat ze strony gminy
Cały system może stanowić wzór dla innych. Obornicki model komunikacji z uwagi na brak rozkładów taktujących (stałe odstępy czasu) i relatywnie rzadkie rozkłady jazdy, nie nadaje się do powielenia w średnich oraz dużych miastach.
Jednakże warto stawiać go za wzór dla małych miejscowości. Stosunkowo niewielkim kosztem, biorąc pod uwagę ponad 100 milionowy budżet gminy, można zapewnić mieszkańcom dogodny dojazd transportem zbiorowym po gminie oraz zapewnić dojazd do środków komunikacji łączących miejscowość z centrum regionu na zasadzie komunikacji dowozowej. Nie ma niczego dziwnego w tym, że obornicka komunikacja stawiana jest przez fachowców za wzór wart naśladowania a przecież ta komunikacja powstała od zera.