OBORNIKI. Rzeczniczka wielkopolskiego oddziału GDDKiA pytana o stan S11 wyjaśnia: W Wielkopolsce aktualnie przygotowujemy S11, która stanowi „kręgosłup” województwa, fragmenty S10, rozbudowę DK25 oraz nowe obwodnice miast.
O obwodnicy Obornik jedynie wspomina i nie ma niestety żadnych szczegółów: Przygotowanie realizacji każdej inwestycji wymaga przeprowadzenia prac projektowych, uzyskania stosownych decyzji i zapewnienia finansowania. Dopiero wtedy można ogłaszać przetarg na wyłonienie wykonawcy.
Kierowcy korzystają już z fragmentów S11 wyprowadzających ruch m.in. na północ i południe od A2 (pomiędzy węzłami Poznań Północ i Poznań Zachód oraz od węzła Poznań Krzesiny do węzła Kórnik Południe) oraz trzech obwodnic: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna (I etap). To łącznie blisko 77 km trasy.
W realizacji jest II etap obwodnicy Kępna, czyli odcinek trasy S11 o długości około 7 km wyprowadzający ruch na południe od skrzyżowania z S8. Kierowcy skorzystają z niego jesienią tego roku. T
o wciąż daleko od Obornik, które się duszą komunikacyjne bez obwodnicy miasta.
Pozostałe ponad 270 km S11 od granicy woj. zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowywania dokumentacji projektowej. Od 2018 r. trwa proces przygotowawczy, a zadaniem biur projektowych jest wykonanie studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych wraz z uzyskaniem Decyzji Środowiskowej oraz opracowanie innych dokumentów.
Ten i przyszły rok to czas na składanie wniosków o wydanie DŚU, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, ustali przebieg przyszłej drogi ekspresowej. Z komunikatu rzecznik wynika, że przebieg eski dopiero się tworzy wbrew oczekiwaniom mieszkańców gmin Oborniki, Rogoźno i Ryczywół, którzy wnieśli uwagi i propozycje.
Ostatnią czynnością będą przetargi na wyłonienie wykonawców w systemie Projektuj i Buduj, jednak dopiero wtedy, gdy rząd zapewni finansowanie inwestycji.
Jedyne szczegóły, jakie udało się nam ustalić, brzmią tak: Dla odcinków Szczecinek-Piła, Oborniki-Poznań wraz z obwodnicą Obornik oraz Ostrów Wielkopolski-Kępno złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji środowiskowych. Na odcinku Ujście-Oborniki prace są w końcowej fazie opracowywania STEŚ wraz z materiałami do wniosku o DŚU. W tym roku planujemy złożenie wniosku o DŚU.
Dla jasności rozszerzamy skróty i tak STEŚ to Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, a DŚU to decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.
Na koniec najważniejsze, kiedy ruszy budowa obwodnicy Obornik?
Odpowiedź brzmi: A kto to może wiedzieć? Z pewnością nie w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, jak kiedyś planowano.