Kiedy, ile i za ile pojeździe pociąg do Poznania

Kiedy, ile i za ile pojeździe pociąg do Poznania

POWIAT OBORNICKI. Jeden z naszych czytelników poczuł się poruszony informacją o tym, że dobiegły końca prace nad modernizacją linii dla kolei metropolitalnej. Taką informację uzyskaliśmy z Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego, który jest inwestorem. Trzeba jednak pamiętać, że linia Poznań-Oborniki należy do Polskich Kolei Państwowych i kolejarze prowadzą tam jeszcze pewne prace.
Są to najczęściej prace porządkowe i uzupełniające, bez większego wpływu na plany kolei metropolitalnej.
Ta rusza 15 grudnia według nowego rozkładu jazdy. Jak udało nam się ustalić, na trasie Poznań–Piła kursować będzie siedem par pociągów Kolei Wielkopolskich. Oprócz KW kursować tu będą również Przewozy Regionalne, ale na trasach wyjeżdżających poza Wielkopolskę. Koleje Wielkopolskie będą obsługiwać trasę m.in. nowymi Elfami 2.
Jak informuje wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak: Początkowo zakładano, że operatorzy będą po równo wykonywać zadania dla województwa. Połowę Koleje Wielkopolskie i połowę Przewozy Regionalne. Okazało się jednak, że w przypadku Przewozów Regionalnych występują problemy z rozliczeniami niektórych kosztów. Dlatego zdecydowano o powierzeniu większej liczby połączeń Kolejom Wielkopolskim, które w całości znajdują się pod pieczą województwa.
Dla pasażerów ważniejsza jest informacja, że podróż z Poznania do Piły ma zajmować 1 godzinę i 38 minut. To o 20 minut mniej niż przed modernizacją trasy. Czas przejazdu z Rogoźna do Poznania trwać będzie początkowo 52 minuty, a potem coraz szybciej nawet do 40 minut.
Ważne jest też to, że w godzinach szczytu pociągi kursować mają co około 30 minut, więc pasażerom łatwo będzie dostosować dojazdy do swoich planów. 15 grudnia wyjedzie na tory część taboru, a po kolejnych dostawach taboru od 1 stycznia na trasę ruszą cztery kolejne zestawy.
Bilety mogą być łączone z komunikacją miejską i kto kupi bilet miesięczny, pojedzie pociągiem i komunikacją miejską. Trasa kolei metropolitalnej przez ziemię obornicką i rogozińską otrzymała nr 105. „Piątka” sięgnie od dworca Poznań Główny przez Poznań Podolany, Poznań Strzeszyn i dalej przez Złotkowo, Wargowo i Bogdanowo oraz Oborniki do Parkowa i dalej do Rogoźna.
Zarząd województwa wielkopolskiego namawia władze powiatu obornickiego do przystąpienie do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Marszałek proponuje podpisanie umowy, która jeszcze nie wiąże się z kosztami. Połączenia będzie finansować w 81 procentach marszałek, 5,21 procent kosztów zapłaci miasto Poznań, a powiat poznański 2,08 procent kwoty za połączenie. Oborniki zapłacą odpowiednio 2,08 procent, a reszta gmin po ok 1,2 procenta.
Szacunkowo powiatowi obornickiemu przepadłaby rocznie do zapłaty kwota ok 141 tys.
Piszemy o tym z dziennikarskiego obowiązku, bo naszych czytelników bardziej interesuje to, kiedy ruszy kolej, jak szybko pojedzie, czy jaki będzie rozkład jazdy.
To kto posprząta perony, czy dokończy montaż urządzeń infrastruktury interesuje znacznie mniej.

Podobne artykuły