Kolej Metropolitalna niebawem ruszy, a dworca w Obornikach nie ma

Kolej Metropolitalna niebawem ruszy, a dworca w Obornikach nie ma

OBORNIKI. Poznańska Kolej Metropolitalna to wspólne przedsięwzięcie Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego oraz władz gmin i powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego.
Już 10 czerwca pociągi wyjadą na cztery linie łączące Poznań z Nowym Tomyślem, Jarocinem, Wągrowcem i Grodziskiem Wielkopolskim. W kolejnych latach do systemu dołączą składy jadące w kierunku Gniezna, Wrześni, Kościana, Szamotuł i Rogoźna, a ten ostatni kierunek jest dla mieszkańców naszego powiatu najważniejszy.
Poznańska Kolej Metropolitalna to system regularnych kolejowych połączeń regionalnych oparty na zasadzie solidaryzmu wszystkich samorządów współuczestniczących w projekcie. Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Miasto Poznań, Powiat Poznański oraz położone wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego gminy i powiaty aglomeracji poznańskiej. W godzinach szczytu przewozowego pociągi w systemie PKM będą kursować z częstotliwością co 30 minut, zapewniając pasażerom odpowiedni komfort podróżowania.
Poznańska Kolej Metropolitalna obejmie swoim zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od Poznania, wyznaczony przez stacje końcowe na poszczególnych liniach kolejowych: Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Wrześnię, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki i Szamotuły.
Uruchomienie PKM następować będzie etapami. Pierwsze połączenia w ramach systemu zaczęły funkcjonować 10 czerwca 2018 roku na liniach Poznań – Jarocin, Poznań – Wągrowiec, Poznań – Nowy Tomyśl i Poznań – Grodzisk Wielkopolski.
Zakończenie wdrażania projektu przewidziane jest na 2021 rok i uzależnione jest od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK SA. Założeniem PKM jest stworzenie mieszkańcom metropolii Poznań alternatywy dla indywidualnych połączeń samochodowych.
– Docelowo pociągi pojadą regularnie w kierunku Poznania co pół godziny rano i po południu oraz co godzinę w pozostałym czasie – wyjaśnia Tomasz Szrama, dodając: Ma to zachęcić kierowców do korzystania z komunikacji zbiorowej i poprawić sytuację na drogach prowadzących do stolicy regionu. Zapewnienie mobilności mieszkańcom Obornik jest bardzo ważnym wyzwaniem.
Prace na trasie Poznań-Rogoźno postępują dziarsko, choć nie brakuje ważnych pytań. Jednym z nich jest to dotyczące przejazdów kolejowych. Ich przebudowa blokuje miasto. Trudno. Przebudowane przejazdy są poprawiane. Trudno, może to taka technologia. Jednak dlaczego te poprawione nadal są nierówne prawie jak przed przebudową? – pytają oborniczanie i mają w tym wiele racji.
Innego rodzaju problemem jest brak na liście inwestycji dworca dla Obornik.
Był, bardzo ładny, cieszył swymi nowoczesnymi rozwiązaniami i zgrabna bryłą, aż tu nagle zniknął i już go nie ma.
Burmistrz Szrama wędrując od dyrektora do dyrektora w PKP dotarł aż do Warszawy, a tam usłyszał, że najnormalniej na świecie zabrakło pieniędzy.
Szrama zaproponował w tej sytuacji dofinansowanie budynku nowego dworca z gminnej kasy w układzie nawet pól na pół. Znalazł w tym już przychylność rady miejskiej, która planuje wywołanie uchwały intencyjnej w kwestii dofinansowania inwestycji. Co kolej na to? Tego nie wiadomo.
Wreszcie pojawił się jeszcze jeden problem, a dotyczy zaplanowanej na „kiedyś tam” w nieokreślonej przyszłości obwodnicy Obornik. Dojazd z obwodnicy do miasta będzie jedynie przez któryś z przejazdów kolejowych, a te przy zaplanowanym natężeniu ruchu będą w szczytowych godzinach bardzo często zamknięte.
Trudno jest oczywiście zjeść ciastko i nadal mieć ciastku, jednak warto pomyśleć o bezkolizyjnym przejeździe przez tory zanim obwodnica powstanie.
Burmistrz analizuje szanse wykorzystania pasa gruntu pod mostem kolejowym na przejazd pod torami pomiędzy Powstańców a Łukowską, bo to zawsze jakieś rozwiązanie.
Póki co, jest już niemal gotowa konstrukcja peronu, znacznie dłuższego niż pierwotny. Nad torami wisi nowa trakcja. Centrum przesiadkowe z infrastrukturą jest mocno zaawansowane w budowie i gdyby jeszcze ten dworzec…

Podobne artykuły