Przebudowa linii kolejowej bez żadnych opóźnień

Przebudowa linii kolejowej bez żadnych opóźnień

GMINA OBORNIKI. Obornicki poseł na Sejm RP Krzysztof Paszyk lustrował w minionym tygodniu największą inwestycję samorządową w Wielkopolsce, jaką jest przebudowa linii kolejowej Poznań – Piła. Po wizycie na torach przekazał naszej gazecie garść informacji, którymi się chętnie podzielimy. Jest to zadanie infrastrukturalne realizowane ze wsparciem środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020, a jest inwestycją wartą ok. 500 mln zł netto prowadzoną przez Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W ramach przebudowy powstaną cztery nowe przystanki kolejowe: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo oraz Bogdanowo, który interesuje oborniczan najbardziej. Przebudowane zostaną stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz przystanki: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo, Oborniki Miasto, Rożnowo, Parkowo, Tarnowo Rogozińskie, Sokołowo Budzyńskie, Ostrówki koło Chodzieży, Milcz, Piła Kalina. Jednym z bezpośrednich celów projektu jest poprawa dostępności infrastruktury kolejowej dla osób niepełnosprawnych. Zbudowane lub przebudowane zostaną 34 perony wraz z układami torowymi stacji, co znacząco wpłynie na komfort obsługi i podróży pasażerów. Na peronach, dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, zrealizowana zostanie tzw. mała architektura tj.: nowe wiaty, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. W ramach projektu zmodernizowane zostanie blisko 130 km torów. Nowe rozjazdy i system sterowania ruchem kolejowym pozwolą na przejazd większej liczby pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, które pojadą z prędkością 120 km/h. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Na trasie pomiędzy Poznaniem a Piłą na 63 przejazdach zostanie wyremontowana nawierzchnia drogowa, a na 44 zamontowane będą nowe systemy zabezpieczeń w postaci sygnalizacji świetlnej lub rogatek. Ponadto w ramach inwestycji nastąpi przebudowa 4 mostów i 8 wiaduktów oraz ponad 90 przepustów. Sprawny nadzór nad modernizowanym odcinkiem linii kolejowej zapewni Lokalne Centrum Sterowania (LCS) zlokalizowane w Poznaniu.
W okresie od września do grudnia 2017 r. między Poznaniem a Obornikami Most zmodernizowano już 25 km toru wraz z rozjazdami i siecią trakcyjną. Aktualnie rozpoczęta została kolejna faza prac na tej linii. Pracami został objęty jednotorowy odcinek linii Oborniki Most – Oborniki – Dziembówko. W terminie od 11 marca do 4 maja 2018 r. realizowane zostaną prace na odcinku Oborniki Most – Oborniki, gdzie nastąpi m.in. wymiana torów i rozjazdów. Roboty obejmą też nowa stacje Oborniki Miasto oraz budowę peronu na nowym przystanku osobowym „Bogdanowo”. Przeprowadzone będą prace remontowe obejmujące wiadukt i most na rzece Warcie. Ułożony zostanie światłowód oraz zamontowane zostaną urządzenia teletechniczne na peronach.
Ze względu na zakres i charakter prac od 11 marca nastąpiły zmiany w organizacji ruchu kolejowego na tej linii. Pasażerowie pociągów regionalnych, których organizatorem jest Samorząd Województwa Wielkopolskiego, korzystają z zastępczej komunikacji autobusowej wprowadzonej na odcinku Wargowo–Oborniki, co oborniczanie poznali już na własnej skórze. Składy dalekobieżne skierowane zostały trasą alternatywną przez Krzyż lub Stargard.
Modernizacja linii kolejowej nr 354 z Poznania do Piły przebiega według posła terminowo. Przebudowane zostały już perony od strony zmodernizowanego toru na przystankach Poznań Strzeszyn, Golęczewo i Chludowo. Rozpoczęła się przebudowa peronów w Złotnikach i Wargowie. Trwa układanie kabli telekomunikacyjnych do nowego Lokalnego Centrum Sterowania w Poznaniu oraz prace melioracyjne.

Podobne artykuły