Ostrzeżenie przed oszustwami na papieża i innymi

POWIAT OBORNIKI. Badanie medyczne trwające kilkanaście sekund, prelekcje o zdrowym stylu życia, prezenty, a nawet papież. Wszystko, żeby tylko wcisnąć towar starszym, schorowanym ludziom. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ukarał kilka firm sprzedających towar podczas prezentacji i pokazów. Tymczasem tego rodzaju ofert nie brak i na terenie powiatu obornickiego.
– Dzień dobry, mają państwo szczęście! Będzie pani mogła skorzystać z bezpłatnego badania. Nie ma co się zastanawiać, miejsc jest coraz mniej – tego typu telefoniczna propozycje usłyszała niedawno nasza czytelniczka.
Nie można dać się zwieść tylko dlatego, że ktoś twierdzi, iż będzie bezpłatne badanie. Wiadomo, że nie ma niczego za darmo, a składający takie propozycje zawsze znajdą drogę do portfeli osób łatwowiernych.
Tych wciąż nie brakuje, podczas licznych pokazów wydają kilkanaście tysięcy złotych za zestaw garnków, płacą krocie za maty grzewcze i cudowne lampy.
– To nie są żądne okazje. Takie ceny to oszustwo. A firmy, które to oferują, bazują na chęci poprawy przez państwa swojego stanu zdrowia – twierdzi Marek Niechciał z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ukarane przez UOKiK firmy wprowadzały konsumentów w błąd, a równocześnie utrudniały zwrot towarów czy wykorzystywały sprzeczne z prawem weksle.
Kupującym maty grzewcze czy specjalne lampy reklamowano je zapewnieniem, że używał ich sam papież czy inny sławny człowiek. Jest to nieprawda, dlatego podczas „pokazów” trzeba być bardzo, bardzo ostrożnym.
Podczas pokazów w Obornikach na papieża powoływała się firma Aqua Med. Jej przedstawiciele, podczas pokazów maty termicznej przekonywali, że korzystał z niej sam Jan Paweł II, choć papież umarł przed rozpoczęciem ich produkcji. Biomed Centrum wysyłał „zawiadomienia” o bezpłatnych zabiegach w ramach ogólnopolskich akcji „Dajemy zdrowie” oraz „Zdrowie dla Ciebie”. Nie wspominał w nich o sprzedaży „lamp naświetlających”, ale w zaproszeniach wręcz podkreślał: To NIE sprzedaż garnków oraz pościeli lub spotkanie nie dotyczy pościeli wełnianej, garnków, materacy do masażu, masażerów itp.
Wśród ukaranych są: Carpe Diem Med z Opalenicy, Iscomed z Wrocławia, Housefire (dawniej Hausfeuer) z Poznania, Biomed Centrum Kruszka ze Smolnicy czy firma Exito z Opalenicy. Zapłacili około pół miliona złotych kar.
Wycieczki z pokazem garnków, badania połączone ze sprzedażą suplementów diety to najczęściej wprowadzenie konsumentów w błąd. Decydują się na niepotrzebny i zbyt drogi zakup, a potem mają problemy ze zwrotem lub reklamacją. By się przed tym ustrzec, należy uważnie czytać zaproszenia. Te powinny uczciwie informować o celu spotkania.
Trzeba pamiętać, że prezenty nie są za darmo. Nie należy też podejmować szybkich i pochopnych decyzji. Każdy konsument ma prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów. Warto dopytać się o ich właściwościach, porównać ceny i nie można dać sobie wmówić, że trzeba kupić daną rzecz natychmiast, bo potem nie będzie już okazji.
Trzeba też bardzo uważać przy płatnościach na raty. Dokładnie przeczytać umowę i załączniki do niej, włącznie z tym, co jest napisane „małym drukiem”. Sprawdzić, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów. Jeśli podpisuje się weksle in blanco, trzeba upewnić się, że widnieje na nich klauzula „nie na zlecenie” lub inna równoznaczna. Trzeba kategorycznie domagać się dokumentów. Sprzedawca musi dać jeden egzemplarz umowy, wszelkie do niej załączniki i regulaminy promocji.
Kupujący może odstąpić od umowy. Ma na to 14 dni od otrzymania towaru. Jeśli sprzedawca o tym nie poinformował, termin wydłuża się do 12 miesięcy. Po wysłaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, trzeba w ciągu 14 dni na własny koszt odesłać produkt. Nie należy go w tym czasie używać, bo firma może cię obciążyć kosztami za obniżenie wartości. Przed wysłaniem warto też zrobić fotografię produktu.
Wadliwy produkt można reklamować. Jeśli sprzęt się zepsuje albo zniszczy bez winy użytkownika, można żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a nawet gdy wada jest istotna, zwrotu pieniędzy. Na reklamację w ramach rękojmi kupujący ma dwa lata od daty zakupu.

Podobne artykuły