NAJGORSZA MATURA W HISTORII OBORNIK I ROGOŹNA Ranking poziomu nauczania w szkołach średnich na podstawie matur:

POWIAT OBORNICKI. Poziom nauczania w szkołach średnich Ziemi Obornickiej nie podniósł się po gwałtownym spadku sprzed dwóch lat ale w tym roku spadł jeszcze głębiej, tak wnioskować można z wyników egzaminu maturalnego, jakie opublikowała Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu. Przypomnijmy, że po latach systematycznego spadku, trzy lata temu wyniki matury znacznie się poprawiły w stosunki do średniej krajowej i wojewódzkiej, aby dwa lata temu spaść do najniższego poziomu w historii. W tym roku utrzymały się na tak niskim poziomie. Jakie są tego powody, nad tym powinny zastanowić się władze starostwa, któremu szkoły średnie podlegają. 

Dwa lata temu powiat obornicki był na ostatnim miejscu w całej Wielkopolsce, z ubiegłym na trzecim miejscu od końca, czyli 31. Tegoroczne matury przywróciły obornickiemu mało zaszczytny tytuł czerwonej latarni wielkopolskiej oświaty.
Po raz pierwszy w historii z żadnego przedmiotu oborniccy maturzyści nie uzyskali wyniku lepszego od średniej wojewódzkiej. Tak źle jeszcze nie było i śmiało możemy tegoroczne wyniki nazwać najgorszymi w dziejach obornickich i rogozińskich szkół średnich.  Jeszcze rok wcześniej powyżej średniej wojewódzkiej zdali maturzyści z niemieckiego, geografii i historii.
Najlepiej, po raz piąty z rzędu, wypadł egzamin z języka niemieckiego. Oborniccy i rogozińscy germaniści pokazują, że nawet przy tak trudnym przedmiocie problemem nie jest poziom uczniów, a jak się wydaje, stopień zaangażowania nauczycieli w swoją pracę. Nieco poprawił się poziom nauczania polskiego i informatyki. Ale nawet te  przedmioty oborniccy abiturienci zdali słabiej, niż przeciętni uczniowie z sąsiednich, wielkopolskich powiatów. Największy spadek zanotowali nauczyciele matematyki, którzy jeszcze rok temu nie mieli tak tragicznych wyników. 
W naszym rankingu porównaliśmy wyniki nauczania poszczególnych przedmiotów ze średnią wojewódzką. Po lewej stronie widać średni wynik obornickiego maturzysty, po prawej jego stosunek do średniej wojewódzkiej z danego przedmiotu. Jeżeli przy wyniku pojawia się minus, to znaczy, że uzyskany poziom matury był niższy od średniej wojewódzkiej z danego przedmiotu. Nie podaliśmy wyników kilku przedmiotów, z których zdawał maturę jeden lub dwóch uczniów, gdyż wynik tych marginalnych przedmiotów nie jest ważny dla średniej (francuski, rosyjski, historia sztuki). Wliczyliśmy te przedmioty, z których w powiecie zdawało maturę co najmniej trzech uczniów. Oczywiście, że władze powiatu i dyrekcje szkół znajdą, jak każdego roku, szereg usprawiedliwień. Lepiej jednak, zamiast szukać bzdurnych przyczyn, przygotować jakiś program naprawczy, który wydobędzie maturalną oświatę z dołka.  
 
1. Język niemiecki 56,22 -1,46
2. Informatyka      45,33 -2,03
3. Język polski       52,25 -2,39
4. WOS                  39,60 -2,71
5. Biologia             40,32 -2,97
3. Historia             48,37 -3,85
4. Chemia             37,63 -5,29
5. Geografia         31,90 -6,53
6. Język angiel.    62,77  -6,63
7. Matematyka    47,00 -9,39
8. Fizyka        24,67 -14,00

Podobne artykuły