Likwidacja linii kolejowej Rogoźno – Wągrowiec

POWIAT OBORNICKI. Od 1 marca zlikwidowane zostanie połączenie Wągrowca z Rogoźnem. Połączenie, którego modernizacja w czerwcu ubiegłego roku kosztowała lokalne samorządy – w tym Rogoźno – prawie 500 tys. zł, przestanie istnieć. Wszytko za sprawą urzędu marszałkowskiego, który oszczędzając obciął dotację dla przewoźnika. 

Trasą nie jeździło dostatecznie wielu pasażerów, żeby była rentowna. Bez dotacji niemożliwe jest jej utrzymanie. 

Mieszkańcy Rogoźna i okolic mogą czuć się oszukani przez urząd marszałkowski. Nie dość, że z ich podatków został dopiero  co wyremontowana ta trasa, to od 10 grudnia nie jeździły po niej szynobusy, jak  wcześniej obiecano, ale pociągi zastępcze, w których komfort jazdy jest nieporównywalnie niższy. Rentowność kursów mogła mieć również związek z długotrwałym utrzymywaniem zastępczej komunikacji autobusowej, co doprowadziło do spadku zainteresowania mieszkańców do korzystania z oferty spółki Koleje Wielkopolskie. 

Stowarzyszenie Jednostek Samorządu Terytorialnego „Komunikacja”,  które skupia wielkopolskie gminy i powiaty, między innymi powiat wągrowiecki, gminę Wągrowiec oraz gminę Rogoźno, skierowało do marszałka województwa wielkopolskiego Marka Woźniaka, pismo z prośbą o natychmiastowe przywrócenie kursów. 

Modernizacja torów związana była oficjalnie z koniecznością wyłączenia z ruchu linii z Wągrowca do Poznania przez Skoki. Urząd marszałkowski jednak obiecywał, że połączenie Rogoźno – Wagrowiec pozostanie. Co więcej, na mocy porozumienia z 20 stycznia 2010 roku urząd marszałkowski wraz z władzami samorządów wyraził wolę podjęcia działań mających na celu uruchomienie linii Wagrowiec – Rogoźno. 

Zamknięcie trasy jest tym bardziej dziwne, że w tym tygodniu zarząd powiatu ma spotkać się z przedstawicielami urzędu marszałkowskiego, by przedyskutować przywrócenie do życia linii Rogoźno – Krzyż. Czyżby to następna linia, na która Rogoźno wyłoży pieniądze i która zostanie zamknięta po pół roku działalności?

Podobne artykuły