Pociągiem przez Rogoźno, Ryczywół i Połajewo

ZIEMIA OBORNICKA. W niedzielę 30 sierpnia po raz pierwszy od 31 grudnia 1992 roku przejechał pociąg pasażerski z Rogoźna do Czarnkowa. 

Punktualnie o godzinie 7:25 z peronu piątego w Poznaniu wyruszył pociąg przez Rogoźno, Ryczywół, Połajewo i Bzowo Goraj do Czarnkowa.  W skład pociągu wchodziły parowóz oraz dwa oliwkowe wagony piętrowe i jeden wagon bezprzedziałowy. Został zorganizowany dla miłośników transportu kolejowego, dlatego też nie był ogólnodostępny. 

Po przejechaniu przez Oborniki i dotarciu do Rogoźna nastąpiła zmiana czoła. Lokomotywa zamiast ciągnąć, pchała skład i o godzinie 8:41 wyruszyła w trasę, na której pojawiają się tylko, od czasu do czasu, składy towarowe. Pierwszy przystanek zorganizowany został na stacji Ryczywół. Wszędzie pogwizdujący parowóz wzbudzał zainteresowanie i sentyment przybyłych mieszkańców. Niektórzy wybiegali z domów by zobaczyć, co się dzieje.

W Czarnkowie na podróżnych czekały liczne atrakcje, a około godziny 15 pociąg wyruszył w podróż powrotną do Poznania, by dotrzeć do celu na godzinę 18:52.

Linia kolejowa łącząca Drawski Młyn, Bzowo Goraj, Połajewo, Ryczywół, Rogoźno, Wągrowiec oraz Żnin z Inowrocławiem była budowana etapami. Jako pierwszy, w 1888 roku, do eksploatacji oddano fragment z Rogoźna do Wągrowca. Ryczywół i Połajewo otrzymały żelazny szlak 1 października 1896 roku, kiedy to uruchomiono odcinek Rogoźno – Drawski Młyn.  Upadek linii rozpoczął się 1 stycznia 1991 roku. Wtedy to zawieszono przewozy pasażerskie między Rogoźnem a Wągrowcem. W 1993 roku zrobiono to samo na szlaku Rogoźno – Połajewo – Ryczywół. W 1994 roku całkowicie zawieszono ruch towarowy między stacją Rogoźno a Wągrowiec.  Z całej linii jedynie pozostał ruch towarowy pomiędzy Rogoźnem a Bzowem, przez Połajewo i Ryczywół.

Sponsorami przejazdu były m.in. gmina Połajewo wraz z OSP Połajewo, które zabezpieczały przejazd w razie, gdyby parowóz zaprószył ogień. 

Podobne artykuły