Ma być europejski standard

OBORNIKI. To będzie droga o standardzie europejskim – mówi Bogdan Bukowski o przebudowywanej obecnie ulicy Staszica. Ten kilometrowej długości odcinek realizuje konsorcjum Przedsiębiorstw Robót Drogowych z Piły i Chodzieży. Podwykonawcami jest też kilka firm obornickich. Modernizację oraz budowę ronda finansuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z Warszawy a koszt całości sięga niemal 6 milionów złotych.

Podkreślamy zleceniodawcę robót, którego budżet nie ma nic wspólnego z poznańską dyrekcją, planującą wybudować obwodnicę Obornik. Mogę potwierdzić to, że ta budowa nie ma nic wspólnego z finansowaniem przyszłej obwodnicy i jej nie zagraża. Obwodnicę będzie budowała Poznańska Dyrekcja Dróg i Autostrad a początek inwestycji zaplanowała na przełom 2007 i 2008 roku – zapewnił nas burmistrz Bukowski.

Staszica będzie poszerzona na swojej całej długości już niemal od połowy zjazdu z wiaduktu do przyszłego ronda będzie miała trzy pasy ruchu. Ten trzeci będzie służył pojazdom skręcającym w lewo. Na trzecim pasie znajdzie się również kilkanaście wysepek, spowalniających ruch oraz azyli przy przejściach dla pieszych. Pierwsza wysepka, typu ?łezka?, znajdzie się zaraz za zjazdem z wiaduktu. Następne będą w każdym newralgicznym miejscu. Wysepki zostaną wyłożone czerwonym pozbrukiem doskonale odcinającym się od tła. Razem będzie ich aż 15.

Po zjeździe z wiaduktu zniknie możliwość skrętu w lewo. Nie będzie też można wyjechać ze Staszica na odcinek drogi nr 11. Możliwy będzie jedynie wjazd z 11 i jazda dalej ku centrum miasta. Wyjazd z centrum będzie możliwy ulicą Kowanowską lub wybudowaną równolegle do 11 dwukierunkowa drogą pieszo – jezdną prowadzącą do rejonu przedszkola i bloków. Droga ta jednak będzie jedynie dla pojazdów nie cięższych niż 1,5 tony a ruch na niej zostanie ograniczony do 20km/h. Przy przedszkolu zostanie wykonana specjalna zatoka dla osób dowożących dzieci.

Wszystkie przejścia dla pieszych będą odpowiednio oznakowane i oświetlone specjalnymi słupkami. Przejść będzie można na dwie raty, przechodząc na wysepkę stanowiącą azyl i dalej na drugą stronę szerokiej jezdni. Bezpiecznie będzie również nocą. Nie tylko z powodu nowoczesnego oświetlenia, które zastąpi stare i wysłużone lampy, ale i dzięki specjalnemu oświetleniu przejść dla pieszych. Novum będzie też oświetlenie przebudowanej ulicy na całej jej długości. Będą też zamontowane elementy odblaskowe, zwane przez drogowców ?kocie oczka? doskonale określające tor jazdy nawet we mgle i złych warunkach drogowych.

Do i od dworca na 11 poprowadzi dojazd rozdzielony wysepką stanowiącą tak zwany azyl z wygodnym przejściem dla pieszych. Na krańcach każdej z wysepek staną dwie lampy, co poprawi widoczność i co za tym idzie bezpieczeństwo.

Nie będzie wjazdu do stacji obsługi pojazdów BGW. Będzie się tam można dostać wjeżdżając przy markecie Jan lub od strony stacji paliw, na którą pozostanie wygodny wjazd. Droga prowadząca po prawej stronie (patrząc na północ) poniżej jezdni wzdłuż znajdujących się tam firm będzie utwardzona asfaltem i zaopatrzona w bezpieczne wjazdy i wyjazdy.

Dla pieszych i rowerzystów jest już budowany chodnik prowadzący wzdłuż całego modernizowanego odcinka. Nowy pozbruk zastąpi dziurawy beton, znikną też schodki utrudniające poruszanie się na wózkach i rowerami. Chodnik ten przy nowym rondzie połączy się z chodnikiem budowanym przez powiat obornicki stanowiąc doskonałe połączenie z Kowanówka do centrum Obornik. Do ronda będzie biegł też nowy chodnik. Zostanie zbudowany od wjazdu do GS aż do ulicy Polnej.

Samo rondo będzie niemniej nowoczesnym rozwiązaniem, jak droga. Zostanie wybudowane nieco bliżej miasta, niż znajdujące się tam obecnie skrzyżowanie. Nieco podniesione, będzie tworzyło jednak możliwość przejazdu nadgabarytowym pojazdom jego środkiem. Na co dzień zamknięte, a udrażniane przez policję w wyjątkowych przypadkach. Budowa ronda wymusiła przełożenie wszystkich mediów biegnących dotychczas pod skrzyżowaniem. Rondo będzie nie tylko praktyczne, ale i estetyczne. Ozdobią je dwie podświetlane fontanny.

Nowoczesna arteria nie tylko poprawi bezpieczeństwo i wygląd tej części miasta, ale i usprawni ruch. Nie będzie żadnego powodu, by nie przejechać przez ten odcinek z prędkością 50 km /h a nocą o 10 km szybciej. Inwestycja wartości 6 mln to też dodatkowe pieniądze pozyskane przez miasto z zewnątrz.

Zanim jednak pomkniemy nowa trasa, trzeba będzie znosić pewne ograniczenia. Gdy układany jest asfalt, ruch odbywa się jednokierunkowo. Kolejki aut czekających na przejazd czasami sięgają niemal od Złotnik do Parkowa. Gdy przyjdzie kolej na wymianę starych lamp na nowe, przez tydzień będzie na Staszica całkiem ciemno. Rondo ma być budowane ćwiartkami, by umożliwić przejazd. Nie da się jednak całkiem wykluczyć utrudnień. Przez 8 do 10 dni będzie zamknięta ulica Polna a ruch będzie kierowany objazdem. O tym kiedy to nastąpi powiadomimy zainteresowanych na naszych łamach.

Najważniejsze, że to już nie długo to potrwa. Wszystkie prace maja zostać ukończone do końca roku. Patrząc na tempo robot, można uwierzyć, że jest to możliwe.

Podobne artykuły